/Files/images/11144/05250668.jpg

На виконання Указу Президента України «Про відзначення 25-ї річниці незалежності України» від 3 грудня 2015 року № 675, листа Міністерства освіти і науки України від 20 липня 2016 № 1/9-385 «Про проведення 1 вересня 2016 року Першого уроку» Перший урок у 2016/2017 навчальному році буде присвячений відзначенню 25-ї річниці незалежності України.

Тема Першого уроку для учнів 1-4 класів: «Це - наше і це – твоє!». Головна мета Першого уроку у школі І ступеня – формування в учнів національної свідомості, любові до рідної землі та свого народу шляхом вивчення історії держави, її національних і культурних традицій, поваги до законів України, забезпечення духовної єдності поколінь, бажання працювати задля ефективного розвитку держави, готовності захищати її.

Завдання Першого уроку:

- сприяти усвідомленню школярами спільних цінностей української нації: державного суверенітету, незалежності, територіальної цілісності й демократичних засад державного устрою;

- активізувати пізнавальний інтерес учнів до історико-культурної спадщини країни та державотворчих подій історії України ХХ століття;

- формувати відчуття приналежності до України, усвідомлення себе українцем, почуття особистої відповідальності за долю держави та українського народу;

- ознайомити учнів з основними історичними подіями становлення української державності, культурними здобутками, національними цінностями та досягненнями України за роки незалежності;

- виховувати повагу до державної символіки, історичних надбань, шанобливе ставлення до звичаїв, культурних традицій українців та представників інших національностей, які населяють країну;

- розвивати готовність служити Батьківщині та стати на захист державних інтересів країни.

Для якісного забезпечення Першого уроку рекомендуємо використовувати державну символіку України – Прапор, Герб, Гімн; ілюстрації та фотознімки відомих куточків України, Європи, Чернівецької області; ілюстрації краєвидів Буковини - рідного краю; елементи народної символіки; портрети видатних українців і відомих людей Чернівеччини; тексти художніх творів; світлини пам’ятних місць рідного краю.

Міністерством освіти і науки України спільно з телеканалом ПЛЮСПЛЮС за підтримки першої леді країни Марини Порошенко започатковано Всеукраїнський проект «Це – наше і це – твоє!» (http://plus-plus.tv/dyvys/programy/multserial/ce-nashe-i-ce-tvoye-ochima- ditey-651302.html.).

Метою проекту є сприяння ознайомленню учнів 2-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів з історією рідного краю та усвідомлення її як невід’ємної частини загальної історії України, формування патріотизму та почуття гордості за свою країну.

Мультсеріал «Це - наше і це – твоє» у легкій, яскравій і дотепній формі розповідає юним глядачам про здобутки і досягнення, якими пишається вся країна, і якими вони можуть також пишатися. За його мотивами створено велику інтерактивну книгу «Це - наше і це - твоє. Моя перша книжка про Україну» (http://plus-plus.tv/skarbnychka/kniganashetvoe) та серію шкільних зошитів з коміксами та сюжетами мультсеріалу. З унікальною 3D книгою можна ознайомитися з геніальними винаходами й відкриттями та цікавими повідомленнями. «Моя перша книжка про Україну» - це велика книга-гра, яка відкриває маленьким читачам чимало вражаючих історій. Цікаві факти і яскраві об'ємні ілюстрації роблять її улюбленою книгою.

Проектна робота складається з історії про визначну подію, людину або культурну, природну особливість регіону та малюнків, що ілюструють цю історію.

Історія містить розповідь про один об’єкт, який розглядається у різних ракурсах. Цей об’єкт називається на початку оповіді й супроводжується словом «Наш/Наші/Наше». В історії відображені відповіді на такі питання: що це? як це виглядає/ відбувається/ працює/ використовується? Речення мають бути прості, бажано використовувати порівняння, які допоможуть дитині молодшого шкільного віку уявити, про що йдеться. Наприклад: «Наш літак «Мрія» найбільший у світі. Він завдовжки, як потяг метрополітену. Завширшки – з Олімпійській стадіон. У собі він може перевезти 50 слонів або два кашалоти». Або «Найдовший у світі музичний інструмент – наш. Трембіту придумали для зв’язку у горах, коли телефонів ще не було. А робили її зі смереки, в яку вдарила блискавка», «Українська земля – найродючіша в світі. Бо в нас знаходиться чверть всіх запасів чорнозему планети».

Рекомендуємо підготувати до Першого уроку свої історії про визначні події, видатні постаті, традиції, культурні пам’ятки, природні об’єкти сіл/ міст як невід’ємної частини загальної історії України. Обсяг історій не має перевищувати 1 тисячу знаків (приблизно пів сторінки друкованого аркушу А4). Після того, як історію складено, учні створюють малюнки до неї. В класі/школі доцільно організувати виставку малюнків «Це – наше і це – твоє!».

Перший урок має стати поштовхом до подальшої діяльності з об’єднання учнів, педагогів, батьків довкола спільних цінностей – територіальної цілісності держави, згуртованості суспільства, гордості за славетне історичне минуле, бажання зберегти та примножити культурні надбання українського народу. Важливо донести до свідомості учнів те, що усім українцям є ще навколо чого об’єднуватись, є що берегти і захищати, є чим пишатися та за що вболівати. При цьому найвищими непорушними цінностями є державний суверенітет, незалежність, територіальна цілісність, демократичні засади державного устрою, права та свободи кожного громадянина.

Рекомендуємо класоводам шкіл області долучити всіх учнів початкових класів до обласного проекту «Україна очима дітей. Чернівецька область. Це - наше і це – твоє».На лідерському блозі спільними зусиллями будемо створювати фотогалерею дитячих малюнків та повідомлень про наш рідний край.

Ураховуючи актуальність для українського суспільства ідеї розвитку української державності, важливість сформованих ціннісних орієнтацій молоді, зокрема патріотичних почуттів, активної громадянської позиції та відзначаючи 25-річчя незалежності України,Перший урок для учнів 5-11 класіврекомендується провести на тему«Від проголошення незалежності до нової України».

Пропонуємо орієнтовні теми Першого уроку для учнів 5-9 класів:«Ти звешся величаво — Україною!», «Моя Батьківщина – Україна», «Україна – незламна країна».

Під час проведення Першого уроку для учнів основної та старшої школи важливо донести ідею розвитку української державності як консолідуючого чинника суспільства та єдності нації. Відзначаючи важливе свято для нашої країни – День незалежності України, Перший урок рекомендуємо розпочати, зазначивши, що 24 серпня 1991 року прийнято Акт проголошення незалежності України, що був схвалений всеукраїнським референдумом 1 грудня 1991 року.

Події останніх років, коли Україна ціною життя Героїв Небесної Сотні, зусиллями українських військових, добровольців, волонтерів відстоює свободу і територіальну цілісність, дають підстави стверджувати, що переважна більшість громадян України, серед яких є і діти, і молодь, виявили високу патріотичну свідомість та міцну громадянську позицію. Тому одним із найважливіших завдань педагогів є продовження роботи з формування у дітей та молоді громадянських якостей, розуміння приналежності до Українського народу.

Метою Першого урокує формування в учнів розуміння цілісності й соборності України, усвідомлення особистої відповідальності за долю держави, українського народу.

Під час підготовки до проведення Першого уроку рекомендуємо опрацювати нормативно-правове і методичне забезпечення національно-патріотичного виховання дітей та учнівської молоді, що визначає основні акценти й змістову лінію уроку.

Ефективність проведення Першого уроку та подальше проектування системи національно-патріотичного виховання учнів залежить від обізнаності самого вчителя з історією і традиціями власної країни, а також усвідомлення ним уроків українського державотворення.

З цією метою радимо опрацювати методичні матеріали, розроблені Українським інститутом національної пам’яті, що акцентують увагу на ключових подіях українського державотворення в ХХ століттіhttp://www.memory.gov.ua/methodicmaterial/metodichni-rekomendatsii-dlya-zagalnoosvitnikh-navchalnikh-zakladiv-do-vidznachenny

Доцільними будуть наявність елементів державної символіки в одязі вчителя та учнів, використання жовто-блакитних кольорів, національного вбрання, що підкреслить єдність української нації.

Форми і методи проведення Першого уроку можуть бути різноманітними і мають стати творчим доробком кожного педагога: круглий стіл, конференція, пошукова гра, колективна творча справа, віртуальна екскурсія, експедиція, фоторепортаж, презентація, інтернет-форум, усний журнал, літопис.

Глибоке та усвідомлене сприйняття теми забезпечить відповідне оформлення класної кімнати (залу). Зокрема, рекомендуємо використовувати: зображення державної символіки України – Прапор, Герб, Гімн; географічні карти України, Київської області; ілюстрації краєвидів України та рідного краю; елементи народної символіки, вишитий рушник; портрети видатних українців та відомих людей рідного краю; тексти художніх творів патріотичного спрямування; світлини пам’ятних місць рідного краю; афоризми про патріотизм, боротьбу за свободу.

Моделюючи зміст уроку для цієї вікової групи, радимо ознайомити учнів з історичними подіями, що пов’язані з утворенням Української Центральної Ради, проголошенням УНР і ЗУНР, підписанням й історичним значенням ІV Універсалу Центральної Ради, урочистим проголошенням Акту злуки УНР і ЗУНР та основними процесами сучасної Української державності. Використання з подальшим обговоренням документальних фільмів, які відображають події Української революції 1917-1921 років, присвячені проголошенню незалежності Карпатської України (1939 рік) та історії здобуття Україною незалежності, спонукатиме учнів до усвідомлення уроків української державності, нелегку боротьбу, мужність і героїзм захисників Батьківщини, які й сьогодні відстоюють суверенітет і територіальну цілісність держави.

Одним із ключових акцентів Першого уроку для старшокласників має стати їх ознайомлення з історією Конституції України, 20 років з дня прийняття якої відзначили 28 червня 2016 року. Конституція України, яка була прийнята 28 червня 1996 року на п’ятій сесії Верховної Ради України, закріпила статус незалежної України як рівноправного учасника міжнародних відносин, визначила засади всього суспільного життя, права та обов’язки людини й громадянина, основи організації та принципи діяльності державного апарату України.

Сучасна Конституція України – найважливіший нормативно-правовий акт новітньої української держави. На жаль, результати соціологічного дослідження, проведеного на замовлення Центру політико-правових реформ у грудні 2015 року показали вкрай низьку обізнаність громадян, зокрема й молоді, з текстом Конституції України та відповідно нерозуміння її цінності. Так, 50,4 % респондентів відповіли, що вони ніколи в житті не читали Конституцію України, навіть окремі статті.

Тому, на нашу думку, у ході Першого уроку важливо спрямувати зусилля на вирішення завдань щодо підвищення обізнаності старшокласників з Конституцією України та формування їх правової свідомості.

Окрім того, необхідно розкрити сутність окремих статей Конституції України як Основного Закону держави, що визначають цінності української нації: державний суверенітет, незалежність, територіальну цілісність й демократичні засади державного устрою (стаття 1; стаття 132).

З нагоди 25-ї річниці проголошення незалежності України, пропонуємо вам згадатиздобутки і перемоги, якими відзначилася наша славна Батьківщина!

25 головних подій незалежної України:

1. Декларація про державний суверенітет України: 16.07.1990р.

2. Проголошення Незалежності: 24 серпня 1991 року.

3.Референдум щодо проголошення незалежності України: 1 грудня 1991 р.

4. Перша олімпійська медаль України: Олімпійські зимові ігри 1994 року

5.Уряд Української Народної Республіки в екзилі: 22 серпня 1991.

6. Україна – член Ради Європи: 8.11.1995р.

7.Ухвалення Конституції України: 28 червня 1996 року.

8.Запровадження гривні: 2 вересня 1996 року.

9. Політ у космос Л. Каденюка: грудень 1997р.

10.Перша масова акція під гаслом«Україна без Кучмии»: 15.12.2000 р.

11.«Золотий м'яч»А.Шевченка(2004), В.Кличко (2001), Я.Клочкова.

12.Державний візитГлави Дер­жавиВатиканПапи РимськогоІоанна Павла ІІвУкраїну: червень 2001р.

13.Перемога Руслани на Євробаченні-2004, Джамали – 2016 р.

14.Помаранчева революція: 22 листопада - 26 грудня 2004 року.

15.Збірна України у чвертьфіналі Чемпіонату світу з футболу: червень 2006.

16.Членство у СОТ: 16 травня 2008 року.

17.Тріумф на Олімпіаді в Пекіні: 8-24 серпня 2008 року.

18 .Європарламент визнав Голодомор: 23 жовтня 2008 року

19. «Шахтар»– чемпіон Кубка УЄФА-2009р.

20.Євро-2012: свято фанів і футболу.

21.Революція гідності: з21 листопада 2013 до лютого 2014 року.

22.Інавгурація Петра Порошенка, п'ятого Президента України: 7.062014 р.

23. Початок АТО на Сході: травень 2014; підписання Мінських угод.

24. Відзначення 70-річчя Перемоги над нацизмом (Український акцент. ДСВ, а не ВВв).

25. 75-річчя Чернівецької області: 2.08. 2015р.

Ефективному проведенню та реалізації завдань уроку сприятиме створена вчителем урочиста атмосфера, емоційне піднесення, що налаштовує та спонукає учнів до вивчення історії українського державотворення, усвідомлення школярами спільних цінностей української нації, викликає бажання дізнатися більше про життя і творчість видатних українців.

Додаткова інформація та Інтернет-ресурси буде розміщено на сайті Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області.

До Вашої уваги подано розробки уроків вчителів загальноосвітніх закладів області, презентації та музичні добірки.

Просимо активно висвітлювати на web-сайтах навчальних закладів, органів управління освітою, Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області та на лідерському блозі, заходи, які будуть проведені.

Осовська О.П.,

методист виховної роботи НМЦ ІППОЧО

Кiлькiсть переглядiв: 50

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.