Загальношкільні батьківські збори

22 грудня 2017 року у нашій школі відбулися загальношкільні батьківські збори.

Тема зборів – «Новий Закон України «Про освіту».

У зборах взяв участь також голова Боянської сільської ради Георгій Деменчук.

Директор школи Анжела Бота повідомила про те, що попередній закон “Про освіту” було прийнято ажу 1991 році. З усіма дискусіями довколанового законуіноді видається, що він перевертає освіту з ніг на голову.

Анжела Василівна зупинилась на основних змінах, що пропонуєновий закон “Про освіту”.

1. Заборонені іспити при вступі до першого класу.

Закон вводить поняттятериторіальної доступності– тобто, кожна школа має взяти дитину, яка живе на її (школи) території обслуговування. У 13-й статті закону прямо вказано, щогарантуєтьсяправо дитини з цієї території навчатися в державній чи комунальній школі. Але за бажанням, батьки можуть віддати дитину й в іншу школу. Звісно, якщо там будуть вільні місця.

2. Скільки років будеуть навчатися?

Як правило, діти ходитимуть до школи з шестирічного віку, а навчання триватиме 12 років. Воно розподілиться таким чином:

–початкова школа(1–4класи, відбір до гімназій відмінено);

–базова середня школа(5–9класи – гімназія);

–профільна школа(10–12класи), яка може бути професійною або академічною (ліцеї академічного або професійного спрямування).

Після професійного навчання дитина зможе працювати або продовжити навчання у виші. Академічна школа передбачає поглиблене вивчення предметів та вступ на 1 курс вишу.

Дві перші школи можуть бути як частинами одного навчального закладу, так і двома різними. Планується, що профільна школа з 2027 року (рік появи 10 класу Нової української школи) буде відокремлена від гімназії.

Після кожного з етапів буде проводитисьдержавна підсумкова атестація(може бути у виглядіЗНО), за результатами якої учнів зараховують на наступний освітній рівень. Зауважимо: після початкової школи це оцінювання слугуватимелише для моніторингу успішності.

Для досягнення вищих результатів освіти потрібно більше часу. Тому запроваджується саме12-річне навчання. Втім, міністр освіти Лілія Гриневич наголошувала, що тривалість навчання на бакалавраті планується скоротити на рік – тож загальний час, що люди проводитимуть у класах та аудиторіях, не зміниться.

3. Що вчитиме дитина?

Закон запроваджуєкомпетентнісне навчання.

Компетентність – це не теоретичні знання, які діти отримують у школах зараз. Це впорядковані знання та вміння застосовувати їх у житті.

Законотворці виділили такікомпетентності:

– вільне володіння державною мовою;

– здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та щонайменше однією з іноземних мов;

– математична компетентність;

– компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій;

– інноваційність;

– екологічна компетентність;

– інформаційно-комунікаційна компетентність.

– навчання впродовж життя;

– громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробутомта здоровим способом життя;

– культурнакомпетентність;

– підприємливість та фінансова грамотність;

– інші компетентності, передбачені стандартом освіти.

Усі компетентності об’єднуватимуть так звані наскрізні вміння:читання з розумінням, уміння висловлювати свою думку усно і письмово, критичне та системне мислення, здатність логічно обґрунтовувати позицію, творчість, ініціативність, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, вирішувати проблеми, здатність співпрацювати з іншими.

Законон змінює не лише те,щовчитимуть школярі – а йяк.

Закон декларує дитиноцентризмтаіндивідуальну освітню траєкторію. Це означає, що спільно вчителі, батьки та учні зможуть обирати темп навчання, складність та заглиблення в той матеріал, який найбільш цікавий дитині.

4. Яким чином забезпечуватиметься індивідуальна освітня траєкторія?

Черезіндивідуальний навчальний план.

Це буде документ, який визначає послідовність, форму і темп засвоєння учнем навчальної програми. Такий план створюється учнем разом зі школою, аби забезпечити його індивідуальну освітню траєкторію.

У законі вказано, щобатьки можуть брати участьу розробленні індивідуальноїпрограми розвитку дитини(це стосується дітей з особливими потребами) та/або індивідуальногонавчального плану(стосується усіх).

Приміром, якщо батько вільно володіє англійською чи є вчителем у центрі з вивчення іноземної мови – він може написати заяву на ім’я директора школи й запевнити, що він сам вчитиме свою дитину іноземній мові. А під час уроку його дитина може бути в бібліотеці та читати книжку. Якщо таке рішення затвердить Педагогічна рада школи, то саме так все і буде.

5. Чи зможуть батьки навчати дитину вдома?

Закон визнає дистанційне (коли учень вчиться в школі через інтернет), екстернатне (коли школяр самостійно оволодіває навчальним матеріалом), сімейне або домашнє навчання (коли освіту забезпечують батьки) та педагогічний патронаж(якщо дитина за станом здоров’я не може відвідувати заняття в школі, то за нею закріплюють вчителя, який навчає її вдома).

Ці форми освіти дозволять дитині вчитись або вдома (самостійно, з вами чи дистанційно в школі), або з репетиторами чи тьюторами, або в альтернативній школі.

Та в будь-якому випадкуучень має пройти оцінювання, аби перейти в наступний клас. Як саме це буде реалізовано, ще має визначити МОН.

6. Кожен зможе слідкувати за фінансами навчального закладу.

Навчальні закладизобов’язані публікуватина своїх сайтах чи на сайтах місцевих управлінь освіти інформацію про використання коштів – тож кожен зможете прослідкувати, на що пішов благодійний внесок, скільки грошей виділено на школу та що мало бути закуплено.

До речі, там же викладена ліцензія на здійснення освітньої діяльності, свідоцтво про акредитацію освітніх програм, результати моніторингу якості освіти, інформація пропедагогічний склад та про те, наскільки заклад обладнанийдля осіб з інвалідністю.

Також закон дозволяє робити цілеспрямовані благодійні внески на користь певної школи. Наразі таке перерахування можливо здійснити на рахунок районного управління освіти, яке потім особисто вирішує, що робити з отриманими коштами.

7. На що батьки зможуть впливати з управління школою?

Батьківська рада– громадський орган самоврядування. Проте її повноваження чітко не прописані в законі і мають визначатись спеціальним законом та статутом школи.

Натомість, в законі деталізовано повноваженняпіклувальних(у школах) абонаглядовихрад(у ВНЗ).

Батьки можуть бути членами таких рад. АПіклувальна радаможе брати участь у визначенні стратегії розвитку школи та контролювати її виконання, залучати додаткове фінансування, контролювати кошторис, вносити рекомендації, які директор зобов’язаний розглянути, а також вносити засновнику школи подання про заохочення або відкликання керівника.

Окрім того, учасники цієї ради можуть брати учать у роботі колегіальних органів (основний –Педагогічна рада) з правом дорадчого голосу. А ще представники батьківського самоврядування братимуть участь у призначенні керівника школи– вони мають бути членами конкурсної комісії, яка обиратиме директора.

У законі також виписаніправа батьків.

З важливих: завчасно отримувати інформацію про заплановані та позапланові педагогічні, психологічні, медичні, соціологічні заходи, дослідження, обстеження, педагогічні експерименти – та надавати згоду (або незгоду) на участь дитини в них, а також брати участь у розробленні індивідуальної програми розвитку дитини та/або індивідуального навчального плану.

8. Чи будуть підручники безкоштовні?

Так, це передбачено законом.

9. Чи будуть шкільні обіди безкоштовні?

Вони будуть безкоштовнимилише для пільгових категорій учнів. Хоча це не є новелою – у цьому році в держбюджеті передбачено кошти лише на соціально вразливі верстви населення.

10. Чи правда, що дитина зможе навчатися у приватному навчальному закладі безкоштовно?

Не зовсім.

Держава виділяєфіксовану сумугрошей на навчання кожного учня – зараз це близько10 тисячгривеньна рік, а для дітей з особливими потребами – близько25 тисяч. Ці кошти будуть направлятися і в приватний заклад, який має ліцензію на провадження освітньої діяльності.

Детальніші механізми використання та контролю за цими коштами будуть виписані в окремій постанові Кабміну.

11. Яким чином законвпливаєна якість навчання?

Закон передбачає поняття “освітня послуга“. Її якість буде визначитися тим, чи набув учень компетентностей, передбачених тим чи іншим рівнем.

Навіть створюється окремий центральний орган із забезпечення якості освіти –Державна служба якості освіти. Вона матиме територіальні органи в областях.

Навчальні заклади матимуть декілька зовнішніх перевірок:

1) Ліцензування освітньої діяльності – тобто, визнання спроможності школи займатися освітою. Щоправда, усі наявні школи отримають ліцензію автоматично, без проходження процедури, а от нові будуть проходити ліцензування.

2) Інституційний аудит. Це планова перевірка задля контролю якості освіти, яку буде проводити Держслужба якості освіти. Проте якщо школа має громадську акредитацію, – вважається, що вона успішно пройшла аудит.

3) Також можлива позапланова перевірка за ініціативою засновника, керівника, Педагогічної ради, Піклувальної ради та вищого колегіального органу громадського самоврядування (загальні збори або конференція колективу). Якщо діяльність школи не відповідає законодавству або ліцензійним умовам, служба визначає строк усунення порушень. Якщо школа їх не усуне, засновник отримає рекомендації щодо зміни директора, припинення діяльності чи реорганізації школи.

Держава гарантуватиме академічну, організаційну, фінансову і кадрову автономію закладів освіти. Це означає, що орган, у сферу управління якого входить школа, буде лише підписувати контракт з директором після конкурсного відбору, а вже директори призначатимуть вчителів та визначатимуть їхні обов’язки.

Директор призначатиметься лише на 6 років і не зможе обіймати посаду в одній школі більше двох термінів. Представники батьківського самоврядування будуть серед членів конкурсної комісії, яка й обиратиме керівника школи.

12. Яким чином закон впливає на те, аби вчителі в школах стали ще кращими?

Вчительне буде прив’язаний до обов’язкових програм міністерства.

Школа, звісно, може користуватися типовими освітніми програмами – але може й розробляти свої.

Вчитель отримає більшу гнучкість у виборі та послідовності тем, зможе пропонувати свої методи викладання, привносити у навчання тренінгово-ігровий елемент.Свобода у виборі форм та методів викладання навіть позначена окремим пунктом.

Крім того, запроваджується свобода у виборі місця та видупідвищення кваліфікації вчителя. Закон також передбачає, що педагог має пройти не менше 150 годин підвищення кваліфікації протягом 5 років.

І, звісно, підвищення зарплат – закон передбачає мінімальну зарплату вчителя в розміріне менше 4 прожиткових мінімумів(на сьогодні це складає 6 736 гривень).

13. Якщо в селі немає школи, де буде навчатись дитина?

Закон закріплює процес створення освітніх округів та опорних шкіл(закладів, за якими визначена певна територія обслуговування). Цей процес уже рік триває в Україні.

Якщо у селі немає школи, або її закрили через малу кількість учнів – за кошти місцевого бюджету буде організованобезкоштовне довезеннядо найближчої опорної школи та у зворотному напрямку. Причому, цей транспорт має бутидоступним для осіб з особливими потребами: із порушенням зору, слуху та опорно-рухового апарату.

Найменші ж учні – 1–4 класи початкової школи – щоб не обтяжувати їх додатковим навантаженням щоденної дороги до школи і назад, навчатимуться індивідуально або в якійсь іншій формі.

Також можливий варіант, коли школу у селіприєднають до опорної– і вона набуде статусуфілії. Це, зокрема, передбачаєпостанова Кабміну №777. Проте вчитись у такій філії можна буде лише в початковій (1–4 класи) та в окремих випадках у базовій школі (5–9 класи), яка створюється за рішенням засновника. У профільну – 10–12 класи – у будь-якому разі доведеться доїжджати.

Учні, які здобувають освіту не за місцем проживання, можуть забезпечуватисьгуртожитками.

14. Діти з інвалідністю будуть навчатись у звичайних школах?

Так. Насправдіінклюзивний тип освітивже поступово впроваджується.

У 2016 році експериментальні інклюзивні класи були відкриті в 11-ти школахЗапорізької області. А згідно зпостановою Кабміну №753, з 1 вересня 2017 рокуприпиняється набір у школи-інтернати дітей із затримкою психічного розвитку.Ці діти маютьзараховуватись в інклюзивні або спеціальні класи в школах. До 2022 року органам місцевого врядування рекомендовано перетворити наявні школи-інтернати для дітей з особливими навчальними потребами на заклади іншого типу.

Для чого це потрібно? Так дитина з інвалідністю краще соціалізується, а інші діти вчаться толерантності. Це немає вплинути на рівень освіти або обсяг охопленого матеріалу загалом у класі: у випадку, якщо ця дитина не встигатиме за однокласниками, з нею ще займатимуться індивідуально.

Закону зазначає, що призверненніособи з особливими освітніми потребами або її батьків – групи і класи для навчання осіб з особливими освітніми потребамистворюються в обов’язковому порядку.

15. Як буде відбуватись навчання для дітей з особливими потребами?

Діти з особливими потребами мають бути забезпечені всіма необхідними їм матеріалами: книжками шрифтом Брайля, аудіокнигами, у разі потреби вони мають право навчатись жестовою мовою, а в закладах мають бути пандуси та, за можливістю, ліфти. Документ про освіту людям із порушенням зору буде дублюватися шрифтом Брайля за їхнім запитом.

У разі психічних особливостей розвитку, дитина зможе розпочинати навчання з іншого віку та вчитись у початковій та базовій школах довше, при цьому її програма доповниться корекційно-розвивальною складовою. Держава, зі свого боку, має забезпечитипідготовку фахівців для роботи з такими дітьми.

16. Чи можливо щоб дитина навчалася в школі релігійним цінностям?

Це можливо лише вприватному закладі(їх можуть створювати й релігійні організації).

Відповідно до закону, державні та комунальні заклади освіти мають бути відокремлені від церкви та будь-яких інших релігійних організацій. Їхнім вчителям та керівництву заборонено залучати дітей до релігійної діяльності.

Голова сільської ради Георгій Деменчук у своєму виступі зупинився на питаннях децентралізації


Галерея "Загальношкільні батьківські збори "

Кiлькiсть переглядiв: 802

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.