ЯК ПРАВИЛЬНО ГОТУВАТИСЯ ДО ПРОВЕДЕННЯ ДЕРЖАВНОЇ ПІДСУМКОВОЇ АТЕСТАЦІЇ

Іспити, як і більшість явищ життя, — явище пере­хідне. Коли вони закінчуються, з’являється відчуття свободи, забуваються сльози, нервування, повертається спокійний сон. Але ж можна скласти іспити із меншими витратами для свого здоров’я, отримати добрі оцінки та чекати наступного іспиту без страху та безсонних ночей.

Іспит можна оцінити як:

  • «перетравлювання» значного обсягу інформації, яке пов’язано з великим навантаженням на мозок;
  • значне емоційне напруження та навантаження на нервову систему;
  • оцінювання не лише знань дитини, а й її особис­тості.

Страх, що виникає у дитини перед іспитом, пояснюється тим, що вона не лише боїться отримати низький бал, а й осоромитися слабкою, невпевненою поведінкою.

Правила організації вивчення навчального матеріалу

1. Підготовка приміщення. Перш ніж розпочати підготовку до іспитів, слід обладнати місце для занять: прибрати зайві речі, зручно розташувати потрібні під­ручники, посібники, зошити, папір тощо. Бажано ввести до інтер’єру жовтий та фіолетовий кольори, оскільки вони підвищують інтелектуальну активність.

  1. Рівень занепокоєння-рівень вимог. Щоб зменши­ти рівень тривожності та занепокоєння перед іспитами, вам необхідно активно готуватися протягом тривалого часу. Однак якщо ви мало знаєте, але при цьому маєте високий рівень вимог до себе, пов’язаний зі вступом, ви будете непокоїтеся й хвилюватися. Щоби цього уник­нути, необхідно або добре підготуватися, або знизити рівень вимог до себе.
  2. Складання плану. Починаючи готуватися до іс­питів, корисно скласти план. Спершу слід визначитися, хто ви — «сова» чи «жайворонок», і залежно від цього максимально завантажити рамкові чи, навпаки, вечірні години. Складаючи план підготовки на щодень, треба викинути зі свого лексикону фразу на кшталт «трохи по­займаюся». Доцільно чітко визначити, що саме сьогодні ви викатимете (розділ, тема, питання тощо).

Готуючись до іспитів із будь-якого предмета, до­цільно також структурувати матеріал за допомогою планів, схем, причому робити це в письмовому вигляді. Досить часто буває так; вам здається, що ви все знаєте, пам’ятаєте, а починаєте відповідати—і переконуєтеся, що ваша відповідь уривчаста, фрагментарна. Записуючи план відповіді, ви стаєте в позицію людини, яка передає свої знання іншим, тобто робить те, що треба робити, відповідаючи на іспиті.

  1. Налаштування на роботу Звісно, добре по­чинати, поки ви ще не втомилися, поки свіжа голова, з найважчого, з того, що ви знаєте найгірше. Але буває так, що займатися зовсім не хочеться, немає настрою. У такому разі краще почати з того, що ви знаєте найкраще, що для вас є найцікавішим і найприємнішим. Можливо, поступово ви налаштуєтесь на роботу й зможете подужати й складніші та менш цікаві теми. Спершу слід переглянути весь матеріал і розподілити його так: якщо потрібно вивчити 100 питань за 4 дні, то в перші 2 дні вивчити 70 % усього обсягу інформації, за 3-й день вивчають решту, 4-й день — для повторення вивченого. Складні теми варто чергувати з простими — не обов’язково вивчати всі питання поспіль.

Психологічні закономірності, які варто враховувати . 1. «Чинник межі». Найкраще запам’ятовується інформація, викладена на початку і наприкінці тексту, середина зазвичай швидко «вилітає» з голови. Тому під час запам’ятовування та повторення особливу увагу слід приділяти середній частині тексту.

  1. Розуміти, а не просто запам’ятовувати. Повто­рювати треба не механічно, а вдумливо, зосередившись на змісті. Інформація після «завантаження» в мозок, якщо її не повторити, витрачається на 20—30% упродовж перших 10 год. Щоб цього не сталося, слід прочитати текст, повторити його вдруге, через 20 хв. — втрете, а через 8—10 год. — учетверте і ще раз — через добу. Тільки після цього можна бути впевненим, що інформа­ція міцно запам’яталася. Для поліпшення механічного запам’ятовування дані; цифр, символів необхідно створи­ти яскраві асоціативні образи (бажано, щоб вони були нестандартними та мали зв’язок із контекстом, який ви легко запам’ятовуєте).
  2. Особливість упізнавання Дивлячись на текст, відчуваєш, що колись це все бачив, чигав. Тож вирішу­єш, що витрачати час на це питання не варто, можна переходити до наступного питання. Насправді ж це — несвідомий самообман. І якщо не вивчити уважно те, що здається таким знайомим, на іспиті можна не відпо­вісти на таке «знайоме запитання».
  3. Найкраще запам'ятовується те, що є «най­ближчим»: текст, малюнок, логіка, схема, усне від­творення.
  4. Слід знаходити щось цікаве в найнуднішому ма­теріалі, адже цікаве запам'ятовується небагато легше.

Підтримка батьків та друзів — один з чинників успіху. Емоційний батьківський захист — велика під­тримка. перед іспитом. Можна готуватися до іспитів удвох з другом, однокласником, адже одна голова до­бре, а дві — краще. Такий спосіб підготовки має свої переваги, якщо поставитись до нього відповідально та сумлінно. Вчити разом не варто, а от повторювати навіть бажано. Це краще робити напередодні виступу.

Готуватися можна й так: перший день — самостійне вивчення, другий ^повторення й переказування один одному. Було б добре розділити тему за інтересами, складністю, легкістю засвоєння: один розповідає те, що інший раніше не вивчив.

Розповідати треба чітко, докладно, емоційно. Можна проводити «репетиції» перед виступом наодинці: стави­ти собі запитання, уголос на них відповідати, привчатися слухати своє мовлення.

Розпорядок дня

  1. Харчуватися необхідно З—4 рази на день. Мед, горіхи, молочні продукти, риба, м’ясо, овочі та фрукти забезпечать баланс необхідних поживних речовин в організмі та відновлять його енергетичні витрати.

Нормальний здоровий сон та повноцінний відпо­чинок зменшать навантаження на нервову систему. Не варто відмовлятися від щоденних занять спортом, розмов по телефону — це також буде своєрідним від­починком.

  1. Слід пам'ятати про біоритмічні особливості: «со­ва» неефективно працює о 6—8-й год. ранку, а «жайворо­нок» навряд чи буде працездатним до 2-3-ої год. ночі. В усіх людей рівень біологічної активності знижений із 17 до 18 год.
  2. Можна вживати тонізуючі препарати, напри­клад, із женьшеню чи елеутерококу. Каву пити тільки вранці й небагато, аби прокинутися (для тих, хто саме так звик розпочинати свій день). Кава посилює Тривож­ний стан у людях, невпевнених у собі.
  3. Заспокійливі медичні препарати зовсім вам не по­трібні, бо можуть нашкодити через те, що гальмують нервові процеси та процеси відтворення вивченого матеріалу (до того ж, їх можна вживати лише за при­значенням лікаря).
  4. Чергування відпочинку й роботи. Обов’язково потрібно чергувати роботу і відпочинок, скажімо, 40 хв занять, потім — 10 хв. перерви.

7. Фізична підготовка. Щоби бути у формі, зберегти своє фізичне та психічне здоров’я, необхідно виконувати фізичні вправи та рухи, які допоможуть позбутися пси­хічного й фізичного напруження.

8.3а 2—3 дні до іспиту слід добре відпочити, інакше може з’явитися перевтома, що зведе всі ваші зусилля нанівець.

Шпаргалка — річ потрібна

Використання шпаргалок на іспиті найчастіше за­вершується дуже сумно. Вони потрібні лише тим, хто краще запам’ятовує матеріал під час конспектування, — викладений коротко (у вигляді тез), він краще тримається у пам’яті. Шпаргалки зручно перечитувати перед самим іспитом, а от брати на іспит не варто.

«Спокій, лише спокій»

Слід завжди користуватися цією порадою. Адже не­рвують ті, хто погано знає матеріал. Ті, хто зовсім нічого не знає, зазвичай спокійні. Ті, хто знає матеріал добре чи на середньому рівні, нажахані до останньої хвилини, поки не отримають оцінку.

Щоби подолати свій страх, можна розповідати само­му собі вивчений матеріал, наче на іспиті. Уявіть складну ситуацію на виступі та знайдіть із неї вихід. Поставте самі до себе підступні запитання й дайте на них від­повідь — подолайте свій страх ще до іспиту. Згадайте випадки свого успіху, подумки відчуйте їх ще раз.

Мета кожного учня — скласти іспит якнайкраще. А оцінка залежить від двох чинників: знань і вміння поводитись на іспитах. Майте вигляд упевненої в собі людини. Спрямуйте ромову в потрібне русло. Не втрачайте самовладання, якщо не знаєте питання. Ведіть, із викладачем діалог. Змінюйте думку, скеровуйте розмову в потрібному вам напрямі. Вдягніться на іспит охайно. Говоріть неголосно, але чітко й упевнено, усмі­хайтеся. Налаштуйтеся на неодмінний успіх, особливо на першому іспиті. Продумайте поведінку і стиль роз­мови з викладачем. Будьте спокійними й зосередженими на змісті відповіді. Забудьте про образи на вчителів, батьків, узагалі абстрагуйтеся від усього непотрібного. Заспокойте себе тим, що завтра буде день без іспиту, тому сьогодні слід себе виявиш якнайкраще.

ЦЕ КОРИСНО ЗНАТИ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ДО ДПА

Російський психолог Олександр Пронін розробив спеціальну техніку підготовки до тестування або іншого важливого іспиту, що діє за принципом 3-4-5.

Час підготовки до складання іспиту, ДПА (рік, місяць, тиждень) поділяють на три рівні частини. У перший період треба пройти всі теми «на трієчку», у другій — «на четвірку», а за решту днів відшліфувати знайомі теми та прибрати всі помилки, щоби скласти іспит на відмінно. ’

Англійські психологи-консультанти в книзі «Іспит без стресу» зібрали корисні поради про те, як підго­туватися до важливого зрізу знань без паніки і зайвих психологічних навантажень.

Поради для підготовки до зрізу знань .

1. Організуйте підготовку до ДПА за планом (тижні, дні, години). Складаючи розклад на кожен день занять, необхідно чітко визначити, що саме сьогодні буде ви­вчено, які розділи і теми.

  1. Визначте свої «золоті» години («жайворонок» ви або «сова») і, відповідно, плануйте, в якому темпі будете готу­ватися в період підвищення і зниження рівня активності.
  2. Підготуйте місце для занять: приберіть зі столу зайві речі, зручно розташуйте потрібні підручники, посібники, зошити, папір, олівці тощо.
  3. Запланували займатися, а настрою на навчання немає? Почніть із найцікавішої теми — це допоможе увійти в робочий ритм.
  4. Боротися з почуттям страху перед предметом можна так: різко підведіться, .відверніться від столу, зробіть кілька глибоких вдихів і видихів, і тільки після цього повертайтеся до роботи. Тим, кому не потрібно багато часу на «розгойдування», починати підготовку слід із складніших питань і тем. Якщо ж працездатність наростає поступово, краще не втрачати часу і спочатку швидко повторити легший матеріал.
  5. Після години занять робіть перерву на 10 хвилин. Після 2-3 годин роботи можна перепочити півгодини, перекусити, а потім позайматися ще 3-4 години і відпо­чити не менш ніж 2 годин (обід і прогулянка).
  6. Відмовтеся від будь-яких стимуляторів: кава, міцний чай. Нервова система і без цього перенапруже­на — не варто перевантажувати її ще більше.

Як успішно підготуватись до ДПА

5 кроків психологічної підготовки

  1. У своєму житті ми обираємо два шляхи: один ши­рокий, протоптаний тисячами ніг, інший — шлях крізь терни до зірок — зірок усередині самих себе, це процес поступового розвитку, який починається зсередини й по­ступово переходить до навколишнього світу, однолітків, друзів, рідних. Це шлях успіху.

Що потрібно для успіху:

  • додаткові кроки;
  • додаткові зусилля;
  • сміливість рухатися вперед;
  • уміння долати перешкоди.

Зроби свій перший крок, із якого починається твій великий шлях! Ми чекаємо нате, що ти успішно складеш ДПА!

  1. Якщо ти хвилюєшся перед ДПА, знайда можливість побути наодинці із собою. Заплющ очі та зроби кілька глибоких, повільних вдихів і видихів. Уявляй при цьому, що вдихаєш цілющий кисень, енергію, а вдихаєш хви­лювання, невпевненість. Відведи кілька хвилин на при­ємні спогади. Вміння долати стрес — це тренування до випробувань, яких не можна уникнути у великій школі життя.
  2. Вдало підготуватись до ДПА, подолати невпевне­ність, лінощі, страх — це теж маленька перемога на ве­ликому шляху життя. Дозволь собі мати далеку й високу мрію про майбутнє, вчися досягати її. Перемога не за­вжди приходить до найсильнішого чи найспритнішого. Рано чи пізно вона приходить до того, хто повірив у себе.
  3. Налаштуйся на позитивний результат. Ніколи не слід думати про те, що можеш не впоратись. Повір у себе, щоб виграти.
  4. Пам’ятай: занепокоєння — це емоція, а не метод вирішення проблем. Успіх завжди з тим, хто його прагне!

5 принципів самоорганізації під час підготовки до складання ДПА

Перш ніж починати роботу, потрібно усвідомити, що треба зробити, скільки це має зайняти часу, визна­чити порядок роботи.

  1. Складай графік підготовки на щодень і фіксуй навіть найменші успіхи і досягнення. Випередження графіка зумовлює широку гаму, позитивних емоцій: радості, успіху, впевненості у своїх силах.
  2. Приготуй усе, що знадобиться для роботи, щоби потім не відволікатися. Намагайся у процесі роботи дотримуватися графіка.
  3. Першу годину можна працювати без перерви, а далі мають бути 5^40-хвилинні перерви через кожні 40-—50 хв напруженої роботи, під час яких можна ви­конувати фізичні вправи.
  4. Якщо важко зосередитися на навчальному матеріа­лі, почни конспектувати, складати таблиці, логічні схеми. Цей процес унеможливлює часте й тривале відволікання уваги. Такий самий ефект має читання вголос. Після того, як тобі вдасться зосередитися на ньому, можна повернутися до читання мовчки.
  5. Намагайся чергувати читання з обмірковуванням і переказуванням, розв’язуванням задач, придумуванням власних прикладів. Це запобігає монотонності, за якої стійкість уваги знижується. Зміна навчальних предметів під час виконання завдань також сприяє збереженню стійкої уваги.

Поради психолога учням та батькам

Завершується навчальний рік, наближається час державної атестації, незалежного оцінювання, і кожна сім’я, діти, їхні батьки прагнуть зробити все можливе, щоб отримати високий результат. Проте у багатьох молодих людей ситуація іспиту спричиняє таку кіль­кість .негативних емоцій, що на переживання стану тривоги витрачається більше сил, ніж безпосередньо на підготовку до іспиту та складання цього іспиту. Як же підготуватися до випробувань Найбільш ефективно, не витрачаючи зайвого часу та енергії?

  1. Не скорочуйте час на сон.
  2. Залишайте час на короткий відпочинок.
  3. Налаштовуйте себе на успіх.
  4. В день іспиту прокиньтесь трохи раніше, ніж за­звичай.
  5. Зосередьтеся не на відчутті тривоги, а на змісті своєї роботи.
Кiлькiсть переглядiв: 86

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.